‘Verhoging naar 21 cent zet te weinig zoden aan de dijk’

Reactie CNV op verhogen kilometervergoeding

Het verhogen van de onbelaste kilometervergoeding naar 21 cent zet te weinig zoden aan de dijk. Het kabinet moet de onbelaste kilometervergoeding zo snel mogelijk naar 23 cent verhogen.

Hiertoe roept het CNV op naar aanleiding van het nieuws dat het kabinet de kilometervergoeding per 1 januari 2023 van 19 cent naar 21 cent onbelast vergoed.

9 op de 10 werkenden betalen momenteel extra om naar hun werk te komen, blijkt uit eerder onderzoek van CNV. ‘19 cent is te laag om de reiskosten te dekken, maar ook met 21 cent zullen de meeste werknemers niet kunnen uitkomen. De reiskostenvergoeding is al jaren veel te laag,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Om die reden pleit het CNV voor het verhogen van de onbelaste kilometervergoeding naar 23 cent per 1 januari 2023. Fortuin: ‘De Tweede Kamer heeft hier onlangs ook mee ingestemd. Het is teleurstellend dat het kabinet hier geen gehoor aan geeft, en met slechts 2 cent de kilometervergoeding onbelast verhoogt. We roepen het kabinet dan ook om gehoor te geven aan de wens van de Tweede Kamer. Werkgevers hebben zo meer ruimte om de kilometervergoeding te verhogen. Werknemers leggen hierdoor minder of niet toe op hun reiskosten. Je gaat tenslotte naar je werk om geld te verdienen, niet om geld te betalen.'