‘Geef prioriteit aan investeren in omscholing’

07-09-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Reactie CNV op Wopke-Wiebes fonds:
‘Geef prioriteit aan investeren in omscholing’

Mooi dat het kabinet investeert in de toekomst met dit fonds. Het kabinet rept echter met geen woord over investeringen in de menselijke factor. De vakbonden zijn ook niet betrokken bij dit fonds en maken geen deel uit van de beoordelingscommissie. Hoogst opmerkelijk en een gemiste kans. Dat is de reactie van CNV op de presentatie van het fonds.

Omscholing en investeren in mensen zijn wat het CNV betreft de eerste prioriteit. ‘We staan aan de vooravond van een flinke transitie op de arbeidsmarkt. Aan de ene kant komen er werklozen bij, in andere sectoren is er veel vraag naar mensen. Het CNV pleit voor omscholing en begeleiding naar groeisectoren voor de tienduizenden mensen die nu hun baan verliezen. Laten we ervoor waken dat er technici uit het buitenland worden gehaald terwijl veel mensen hier straks aan de kant staan omdat ze niet over de juiste kennis en competenties beschikken,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter. ‘Bij elk project moet daarom worden getoetst welke kansen er liggen voor werkend Nederland en hoeveel geld vrij wordt gemaakt voor omscholing.’

Investering in de regio juicht het CNV daarnaast toe. Fortuin: ‘Het kabinet moet nu snel met een treinverbinding tussen Groningen en de Randstad komen. Goed voor de werkgelegenheid. Elk project moet daarnaast een regio-toets krijgen: wat levert het aan werkgelegenheid in de regio op? Veel mensen in de regio worden hard getroffen door de crisis en moeten dankzij deze projecten aan het werk blijven.’