Van bruto naar netto

Verschil tussen contractloon en loonstrook

Verschil tussen contractloon en loonstrook

Het loon dat je met je werkgever hebt afgesproken is een brutoloon. Dit brutoloon is vastgelegd in je arbeidsovereenkomst of cao. Maar voordat dit geld op je rekening staat, vindt er een berekening van brutoloon naar nettoloon plaats. Deze berekening staat op het loonstrookje dat je van de werkgever ontvangt.

Berekening van bruto- naar nettoloon

Bij het vast brutoloon worden eerst een aantal dingen opgeteld, zoals overwerktoeslagen.

Daarna worden de volgende zaken van het brutoloon afgetrokken: loonbelasting, premies voor werknemersverzekeringen en premies voor volksverzekeringen. Dit zijn premies voor:

• Algemene Ouderdomswet (AOW)
  • Algemene Nabestaandenwet (ANW)
  • Algemene Wet Bijzondere Ziektenkosten (AWBZ)
  • Eventueel kan de werkgever een premie inhouden voor pensioen van de werknemer.
  • WW-premie (0% in 2014)

De werkgever zorgt dat alle ingehouden bedragen terechtkomen bij de Belastingdienst, het UWV en eventueel het pensioenfonds. Wat overblijft, en dus op je rekening wordt gestort, is het nettoloon.

Let op:
Omdat pensioenpremies per bedrijf of bedrijfstak kunnen verschillen en de hoogte van de loonbelasting ook afhankelijk is van je persoonlijke situatie, is het altijd moeilijk om te controleren of het nettoloon klopt. Wanneer je twijfelt over je nettoloon, dan kun je het beste eerst overleggen met de werkgever of de salarisadministratie. Leden van het CNV kunnen ook contact opnemen met hun vakbond om verder geholpen te worden.

We blijven ons inzetten voor meer zekerheid en fatsoenlijk loon

Het zal niemand ontgaan zijn. Na maanden van intensieve besprekingen tussen vakbonden en werkgevers om oplossingen te...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline