IVA: bij volledige arbeidsongeschiktheid

Als werken niet meer mogelijk is

IVA: als werken niet meer mogelijk is

Als je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent, krijg je een IVA-uitkering. Deze is 75 procent van het loon dat je verdiende voordat je ziek werd (tot een bepaald maximum). Mensen die erg hulpbehoevend zijn of mensen die met de uitkering onder het sociaal minimum komen, kunnen een hogere uitkering krijgen.

Hieronder lees je meer over:

Het IVA-maandloon

Het UWV rekent jouw jaarsalaris om naar een maandloon, het IVA-maandloon. Grofweg is dit bedrag het jaarloon gedeeld door twaalf. Het IVA-maandloon kent een maximaal bedrag (zie daarvoor de website van het UWV). Over het inkomen boven dit bedrag ontvang je geen uitkering.

Wanneer het nog wel mogelijk is dat je gezondheid verbetert, dan word je de eerste vijf jaar jaarlijks herkeurd. Als daaruit blijkt dat je gedeeltelijk bent herstelt, kun je gedeeltelijk arbeidsgeschikt worden verklaard. Je komt dan alsnog onder de WGA-regeling te vallen. Wanneer er tijdens de keuringen blijkt dat er niets verandert, houd je gewoon de IVA-uitkering.

Toekenning IVA-uitkering

Als je ziek wordt en het meteen duidelijk is dat het niet meer goed komt, dan is het onzin om de hele Poortwachterswet te doorlopen. Dit is de wet die je rechten en plichten bij ziekte regelt. Deze wet kent een tijdsschema van twee jaar. De IVA-uitkering kan ook eerder dan na twee jaar ziekte worden toegekend, namelijk vanaf drie maanden ziekte.

Hulp nodig met deze informatie? Word lid van Vakbond CNV of neem contact op.

Machteloos op de vrije markt

Tussen al het mediageweld over de komende verkiezingen stond vorige week een klein onopvallend berichtje in de marges...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline