Oproep CNV aan informateur: "Geef werkenden zekerheid"

04-04-2017

"Zorg voor meer vaste banen. Bevorder duurzame, wederzijdse en bestendige arbeidsrelaties. Keer de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt." Dat is hoofdboodschap in de brief die CNV-voorzitter Maurice Limmen vandaag, 4 april, stuurt aan informateur Edith Schippers en de onderhandelende partijen voor een nieuw kabinet. "De doorgeschoten flexibilisering beschadigt de samenleving als geheel, niet alleen de werknemer."

Om die doorgeschoten flexibilisering te keren stelt Limmen voor dat het loonkostenvoordeel van flexwerk voor werkgevers verdwijnt. Dat kan door de loonkosten van vaste en flexibele werknemers minimaal gelijk te trekken en flexwerkers een toeslag te geven op hun loon. Ook pleit hij voor een verplichte verzekering voor zzp'ers tegen arbeidsongeschiktheid en dat zzp'ers een fatsoenlijk pensioen gaan opbouwen. Om een gelijk speelveld te creëren tussen werknemers en zzp'ers wil het CNV de fiscale behandeling van zzp'ers en werknemers met elkaar in balans te brengen.

Investeer in de samenleving

Behalve meer zekerheid voor werkenden en gepensioneerden vraagt het CNV een nieuw kabinet te investeren in de samenleving. Investeer in de publieke sector: zorg voor meer mensen in onder andere de thuiszorg, in het verpleeghuis en in de klas. "Geef vertrouwen en ruimte aan de professionals. Die oproep geldt overigens ook aan de werkgevers in de marktsector. Alleen zo ontstaan aantrekkelijke beroepen en borg je de kwaliteit in de markt en de publieke sector", aldus de CNV-voorzitter.

Scholing en ontwikkeling

"Maak mensen wendbaar en weerbaar, daarmee ben je voorbereid op de steeds snellere veranderende economie als gevolg van digitalisering en robotisering", stelt Limmen. "Geef werknemers daarbij zelf de regie in handen over hun loopbaan. Ik ben voorstander van maatregelen die dichtbij mensen staan. Stel daarom voor dat er voor iedereen in de beroepsbevolking een individueel ontwikkelingsbudget komt. Doe dat in samenhang met onafhankelijke loopbaandienstverlening en erkenning van opgedane ervaring (EVC)."

Samenwerking nieuw kabinet

Limmen besluit zijn brief met een uitnodiging aan het kabinet om de samenwerking te zoeken met de sociale partners. "Het is goed voor de samenleving als geheel wanneer sociale partners en het kabinet eendrachtig samenwerken aan een beter Nederland."