Veilig stellen WW-uitkering

Behoud recht ww-uitkering bij ontslag

Behoud recht ww-uitkering bij ontslag

Wijzigingen in de WW

Door de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) zijn er per 1 juli 2015 een aantal zaken veranderd in (onder andere) de WW.

Het verliezen van je baan, zonder uitzicht op ander werk is al vervelend genoeg. Het wordt nog veel vervelender, als je geen recht blijkt te hebben op een WW-uitkering.  Let daarom op de volgende zaken en denk eraan. Neem bij twijfel contact op met het CNV

• Ga niet akkoord met het ontslag
    Als je ontslagen dreigt te worden door je werkgever, ga dan niet zomaar akkoord! Geef aan bij je werkgever dat je het niet eens bent met het ontslag en schakel hulp in van het CNV.

• Zorg ervoor dat je werkgever zich aan de officiële opzegtermijn houdt
    Een eventuele WW-uitkering gaat pas in op de dag dat de officiële opzegtermijn is verstreken. Als je werkgever zich niet aan de opzegtermijn houdt, dan krijg je niet meteen aansluitend op je ontslag een uitkering. Controleer dit dus goed en protesteer indien je werkgever zich hier niet aan houdt.

• Vraag bij een aflopend tijdelijk contract om verlenging
    Een tijdelijk contract eindigt van rechtswege op de datum die werkgever en werknemer in het contract overeengekomen zijn. In dit geval is er dus geen sprake van ontslag en een opzegtermijn. Maar let op! Het UWV verwacht wel dat je de werkgever vraagt om het tijdelijke contract te verlengen. Dit moet je zeker doen als je werkgever iemand anders aan het werven is voor je functie. Doe je dit niet, dan kan dit gevolgen hebben voor je WW-uitkering.

• Geen WW-uitkering bij beëindiging dienstverband door werknemer tijdens proeftijd
    Een proeftijd is bedoeld om zowel de werkgever als werknemer de mogelijkheid te geven aan elkaar te wennen. Mocht het één van beiden niet bevallen, dan kan het dienstverband met onmiddellijke ingang worden opgezegd. Echter, wanneer je als werknemer het dienstverband in proeftijd beëindigt, krijg je meestal geen WW-uitkering.

• Neem alleen zelf ontslag als je een andere baan hebt gevonden.
    Als je zelf ontslag neemt, krijg je meestal geen WW-uitkering, omdat de werkloosheid aan je zelf te wijten is. Hierop zijn wel uitzonderingen mogelijk. Neem daarvoor contact op met het CNV.

Als je deze aandachtspunten in de gaten houdt, kom je waarschijnlijk wel in aanmerking voor het een WW-uitkering op het moment dat je je baan verliest. Heb je vragen hierover? Neem dan contact op met het CNV.

Word nu lid

Meld je nu aan als CNV-lid en stel meteen je vragen over uitkeringen.

Wat zit er in het vat voor werkend Nederland?

Het zijn spannende tijden. Na de presentatie van het regeerakkoord een paar weken geleden, volgde deze week een verhit...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline