Wanneer kom je in aanmerking voor een uitkering?

Voorwaarden WW-uitkering

Wijzigingen in de WW

Door de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) zijn er per 1 juli 2015 een aantal zaken veranderd in onder andere de WW.

Wanneer je werkloos bent geraakt zonder dat je daar iets aan kunt doen, heb je waarschijnlijk recht op een uitkering op grond van de Werkloosheidswet: de WW-uitkering.

Je komt in aanmerking voor een WW-uitkering als je niet door je eigen schuld werkloos bent, oftewel niet-verwijtbaar werkloos, en aan de volgende voorwaarden voldoet:

• Je bent werkloos
    Het klinkt misschien raar, maar je bent pas werkloos als je minimaal vijf werkuren per week verliest. Als je minder dan tien uren in de week werkte, word je als werkloos beschouwd als je minimaal de helft van je werkuren en loon verliest. Als je meerdere banen had en je er één verliest, dan gelden dezelfde regels: je moet minimaal vijf uren kwijtraken, of de helft van je uren als je in totaal minder dan tien uren werkte.
  • Je hebt een uitkering proberen te voorkomen
    Je hebt er alles aan gedaan om te voorkomen dat je een WW-uitkering nodig hebt. Zodra je weet dat je werkloos wordt, moet je gelijk op zoek gaan naar ander werk.

• Je bent verzekerd tegen werkloosheid
    Je bent automatisch verzekerd voor werkloosheid, wanneer je als werknemer in dienst van een werkgever was. Meer hierover staat meestal in je arbeidsovereenkomst.

• Je bent beschikbaar voor werk
    Je ontvangt een uitkering voor het aantal uren dat je werkloos bent geworden. Voor hetzelfde aantal uren moet je ook beschikbaar zijn voor werk. Als je minder wilt gaan werken dan je deed, dan ben je voor minder uren beschikbaar en zal je uitkering worden verlaagd. Beschikbaar zijn voor werk betekent dat je meteen weer aan de slag zou kunnen. Een vakantiereis of onbetaald werk bijvoorbeeld mag een nieuwe baan niet in de weg zitten.

• Je hebt voldoende weken gewerkt
    Om een WW-uitkering te krijgen moet je ten minste 26 van de 36 weken voorafgaand aan je werkloosheid gewerkt hebben.

Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een WW-uitkering. Weet je niet zeker hoe dit in jouw situatie precies zit, neem dan contact op met het CNV.

Vragen over WW-uitkering?

Stel je vragen over de WW-uitkering aan het CNV of word lid van Vakbond CNV.

Laat werkend Nederland profiteren van de groeiende economie

Vandaag maakte het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) bekend dat het aandeel van arbeid in de economie voor het derde...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline