11 Tips tegen stress & werkdruk

15-05-2014

Word nu lid!

Meld je aan bij CNV en profiteer van alle voordelen.

Word lid

Stress op het werk kan leiden tot ziekteverzuim, overspannenheid en uiteindelijk zelfs burn-outs. In 2013 werd zelfs de helft van de gevallen van arbeidsongeschiktheid veroorzaakt door psychische klachten. Hieronder 11 tips om werkdruk te voorkomen of beter beheersbaar te maken. 

  1. Wees alert bij de planning
    Het voorkomen van een te hoge werkdruk begint bij het maken van het plan voor het komnde jaar (jaarplan/planning). Door een realistische planning te maken, kan de hoeveelheid taken worden afgestemd op de beschikbare formatie. Er komt veel werk op je af in een jaar. Daarom moeten er prioriteiten worden gesteld en keuzes worden gemaakt. Dit kan ook door af en toe nee te zeggen.

  2. Wees kritisch op vergaderingen
    Efficiënt vergaderen vermindert de werkdruk. Van tijd tot tijd met collega’s overleggen is natuurlijk noodzakelijk, maar dat betekent niet dat alle overleg even doelmatig is. Door kritisch te kijken naar de hoeveelheid vergaderingen, naar de duur van de vergaderingen en naar de aanwezigen kan veel tijd worden bespaard.

  3. Bewaak je takenpakket
    Het voorkomen van werkdruk op individueel niveau begint bij een realistische invulling van het takenpakket. De totale hoeveelheid taken moet passen in de tijd die je werkt. Daarnaast is het natuurlijk zaak ook gedurende het jaar het eigen takenpakket goed in de gaten te houden. Voorkom dat er taken bijkomen zonder dat er andere taken afgaan.

  4. Plan en stel prioriteiten
    Verminderen van werkdruk is vooral een kwestie van prioriteiten stellen en keuzes maken. Een goede planning maakt het makkelijker om prioriteiten te stellen en nee te zeggen tegen minder belangrijke zaken. Door te plannen kan voldoende ruimte worden gemaakt voor zaken die echt belangrijk zijn en dat geeft rust.

  5. Denk positief en denk rationeel
    Verminderen van werkdruk is ook mogelijk door alleen maar anders naar dingen te kijken en anders met dingen om te gaan. Maak er een gewoonte van vooral oog te hebben voor alle positieve kanten van de zaak. Denk rationeel en stel geen irreëel hoge eisen aan jezelf of aan anderen. Wees geen perfectionist of controlfreak. Het is belangrijk ook gewoon plezier te hebben in het werk.

  6. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé
    Het handhaven van een duidelijke scheidslijn tussen werk en privé kan de werkdruk verminderen. Neem het werk zo min mogelijk letterlijk of figuurlijk mee naar huis. En stel voor zover het toch nodig is om thuis te werken duidelijke grenzen aan de tijd. Let er ook altijd op voldoende tijd voor ontspanning in te plannen.

  7. Speciaal voor deeltijders
    Voor deeltijders zijn er enkele extra aandachtspunten om te hoge werkdruk te voorkomen. Wees extra alert op het bewaken van het takenpakket en maak duidelijke afspraken over deelname aan vergaderingen en studiedagen. Laat de samenwerking met een eventuele duopartner zo efficiënt mogelijk verlopen. Zorg er voor dat je voldoende tijd hebt voor je privé leven.

  8. Speciaal voor starters
    Voor beginnende werknemers is het extra van belang alert te zijn op een te hoge werkdruk. Het is goed om enthousiast te zijn, maar realiseer je dat je niet even makkelijk aan alles mee kunt doen als iemand met jarenlange ervaring. Vraag als starter om een goede begeleider met wie je zaken kunt bespreken.

  9. Schakel de Ondernemingsraad (OR) in
    De werkdruk terugbrengen gaat het beste als je dat samen met collega’s doet. Via de OR kan het onderwerp werkdruk bespreekbaar worden gemaakt en op de agenda worden gezet. De OR heeft initiatiefrecht en de OR heeft ook instemmingsrecht bij belangrijke zaken.

  10. Volg een cursus timemanagement
    Interesse in meer tips? Behoefte aan uitwisseling van ideeën of persoonlijke adviezen? Volg dan een cursus die je helpt om de werkdruk terug te brengen. De verschillende CNV-bonden bieden van tijd-tot-tijd cursussen aan op dit vlak. Neem daarvoor contact op met de CNV-bond waar je lid van bent.

  11. Schakel het CNV in
    Dreigt de situatie op je werk echt uit de hand te lopen door steeds hoger oplopende werkdruk? En is daar ook via de OR geen oplossing voor te vinden? Neem dan contact op met het CNV.

Denk aan je gezondheid

Als dit allemaal niet werkt. En je zelf ziek wordt (of dreigt te worden) neem dan contact op met je huisarts op bedrijfsarts. 

Quickscan werkdruk

CNV Onderwijs - jouw partner in de school - ontwikkelde een Quickscan werkdruk, waar je jouw eigen werkdruksituatie in kaart kunt brengen. De enquête geeft je een score en een bijbehorend advies.

Geef een reactie

  • Categorieën:
  • Werk en inkomen
  • Werk en prive

Column voorzitter

Wat zit er in het vat voor werkend Nederland?

Het zijn spannende tijden. Na de presentatie van het regeerakkoord een paar weken geleden, volgde deze week een verhit...

[this div will be converted to an iframe]
×
×
×